Vaikka viiniä liikkui maassa niukalti, viinitietous kyllä levisi. Viinitietouden leviämiseen Suomessa vaikutti ensisijaisesti uskonpuhdistus 1500-luvulla: katolisen kirkon ehtoollisella vain pappi juo yhä viiniä, luterilaisen kirkon ehtoollisella viiniä saavat kaikki ripinkäyneet. Tämä viininhankintapakko tuotti uskonpuhdistuksen jälkeen tuskaa monille tuoreille luterilaisille seurakunnille ja rovasteille, viini oli kallista, sata kertaa kalliimpaa kuin öylätti.
Samainen 1500-luvun uskonpuhdistus tuhosi valitettavasti ansiokkaan, vuosisataisen simakulttuurin. Mehiläisenhoito taantui Itämeren piirissä uskonpuhdistuksen jälkeen. Katolinen kirkko oli tukenut vuosisatojen ajan voimakkaasti mehiläisenhoitoa, kirkko tarvitsi jatkuvasti mehiläisvahaa kirkkokynttilöihinsä. Luterilaisuus ei kynttilöistä perustanut, ja mehiläistarhat tuhottiin, mustaraitaiset mehiläiset saivat luterilaisten silmissä paavin pikku pirulaisten leiman.
Ilman mehiläisiä ei tullut hunajaa. Ilman hunajaa ei tullut simaa. Valmistustaito unohtui, ja nykyään meillä on simasta muistona vain 0,5-prosenttiset hiilihapotetut, hailakat kaupan vappulimuversiot. Vähän sama kuin joutuisi juomaan sokeroitua 0,5-prosenttista punaviiniä.
Sima on suomalaisen viinikulttuurin historiallisesti persoonallisin tuote. Se voisi yhä olla Suomen oma, jalo väkevä viini, arvohetkien juoma. Kalevalassa siman suuruutta vielä ylistetään toistuvasti, siellä se on juhlahetkien ja kuninkaiden juoma. Yksi tunnetuin kauneuden määritelmä kansanrunoudessa on "tyttö simasuu". Neidon suutelemisesta on saanut yhtä tujakat fiilikset kuin 17-volttisen simatuopin maistamisesta. Simasuun suudelmaa ei helpolla unohda.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti